Handlekurv


Handlekurven er tom

NOK 0,-

B&G Innbyttekampanje!

01.09.2019



Vi har nå oppgraderingskampanje på produkter fra B&G. I innbyttekampanjen kan du bytte inn en kartplotter eller autopilot, uansett produsent, og få inntil 33%* rabatt (med utgangspunkt i Navicos veiledende priser) på nytt utstyr. Kampanjen slutter 25.oktober.

Når du bytter inn din gamle kartplotter i ny fra B&G kan du også bygge ut ditt system med andre rabatterte komponenter som f.eks vindinstrumenter, logg, AIS, VHF, radar. Her er det mye penger å spare! Ta gjerne kontakt med oss for å diskutere ditt behov for systemoppgradering.

Betingelser for innbytterabatten

* For å benytte innbytterabatten, må du sende inn én kartplotter.

* Det stilles ingen krav til produsent, modell, årsmodell eller at innbytteenheten virker.

* Det er kun nødvendig å sende inn selve enheten, men ikke givere, braketter osv.

* Når du handler i nettbutikken må opplyse produsent og type på enheten du ønsker å bytte inn i feltet "Kommentarer" i siste steg i kassen.

* Innbytteenheten kan leveres hos oss på Nesodden, eller sendes som pakke til: SailTuv AS Håkonskastet 5, 1453 Bjørnemyr. Du besørger selv fraktkostnadene dersom innbytteenheten sendes inn. Sender du innbytteenheten med post, skal pakken merkes tydelig med ditt navn og telefonnr.

Gå til B&G kartplottere i nettbutikken

 

Les mer...

Hold deg varm og tørr!

02.04.2019
Kalde, våte og vindfulle dager på sjøen stiller krav til klær og utstyr. Vi har noen forslag til hva du kan bruke for å holde deg varm og tørr.

Baselag
Et godt baselag innerst er en forutsetning for å holde seg varm. Vi anbefaler det helt nye ulltøyet Zhik Hydromerino. En blanding av fin merinoull og utvalgte syntetiske fibre gir et plagg med de helt riktige egenskapene for seiling i kalde forhold. Stoffet har stretch- egenskaper og sømmene er på utsiden for å skåne huden. Nederst på ermene er det en mansjett i et vannavstøtende stoff som gjør at fukt ikke suges opp i ermene når vann sniker seg inn ved håndleddene. Trøye og bukse.
Zhik Hydromerino trøye 1190,-


Mellomlag
Som mellomlag anbefaler vi Zhik Xeflex jakke og høy bukse, et ekstra varmt og lett mellomlag konstruert med en helt ny teknologi; "Zhik's Xeflex® radiant barrier ". Det har et tynt reflekterende lag som reflekterer kroppsvarmen tilbake. Isolasjonen i jakken blir ikke så lett flatklemt, derfor beholdes varmeisolasjonen under alle krevende forhold. Xeflex er perfekt under seiltøyet på kalde dager.

Zhik Xeflex jakke TILBUD: 1999,-


Seiljakke, smock og bukse
Zhik Isotak 2-seiltøyet er vår bestselger med mange fornøyde kunder. Vanntetthet og pusteevne er i særklasse, dette ivaretas av en helt ny multilayer composite membran. God hette tilpasset redningsvest. Tøyet er lett og behagelig å ha på.

Labtester viser at vanntettheten er helt overlegen, og at den er 4 ganger mer varig enn "ocean standard". Les mer om testen her: https://www.zhik.com/tech/isotak.
 

Isotak 2 jakke:  6990,-
Isotak 2 smock: 5592,-
Isotak 2 bukse: 5190,-


Varme støvler Zhik Seaboot-900
Neoprene og gummikonstruksjonen garanterer en 100% vanntett støvel, det er ingen membran som kan lekke. Ekstra isolasjon i såle og merino ullfor gjør støvlene egnet for kalde forhold. Med gator kommer det ikke vann inn mellom bukse og støvel. Sålen er den samme som brukes på ZKG skoene, og den har svært godt grep både på tørre og våte dekk. Zhik Seaboot-900:
 
Zhik Seaboot-900 2890,-

 

Luer
Teknisk vinterlue i vindtett, vanntett og pustende Aroshell materiale. En varm lue til de helt kalde seilturene. Zhik Sailing Beanie er en varm lue med fleecefor, mange farger på lager.
 
Zhik Vinterlue 670,-                            Zhik Beanie 280,-

 

Husk å se over det personlige sikkerhetsutstyret før første seiltur. Er seilvesten sjekket? Har du sikkerhetsline? Er det lurt med en personlig nødsender som sender MOB posisjon til din kartplotter? Er VHF sjekket og i orden? Ta kontakt så hjelper vi deg med råd og tips!

 
Les mer...

Nettverk i båt

16.02.2019


Denne artikkelen er ment som en enkel innføring i nettverk som brukes til å koble sammen ulike instrumenter og sensorer i båt. Det vil føre for langt å gå inn i alle detaljer i alle typer nettverk, så formålet er å gi en grunnleggende forståelse som gjør det lettere for deg å jobbe videre med dine installasjoner og oppgraderinger. Vi hjelper gjerne til hvis du har spørsmål, bare ta kontakt med oss på e-post eller Messenger.

Den nyeste standarden NMEA2000
I mange år var det slik at produsentene laget sine egne proprietære løsninger for sammenkobblingene. Det låste oss som brukere til produkter fra samme leverandør. Nå ser det ut til at den tiden er over, og de fleste produsentene benytter industristandarden NMEA2000. Riktignok er det noe variasjoner i de fysiske kontaktene, men kommunikasjonen er helt lik. B&G, Simrad og Garmin bruker standard DeviceNet Micro C kontakter, så produkter fra disse produsentene går om hverandre. Raymarine bruker egne kontakter som de kaller SeaTalkng. Det finnes overgangskabler fra SeaTalkng til Micro-C.

Et rent NMEA2000 nettverk er enkelt å koble opp, og det er enkelt å utvide. Nettverket består av en stamme (backbone) som er en sammenhengende forbindelse gjennom hele båten. I hver ende er det en terminator. Hvis det er en kablet vindsensor i nettverket sitter som regel den ene terminatoren der oppe i toppen av masten. Nettverket tilføres 12v ett sted, gjerne omtrent midt på. For å koble enheter inn i nettverket brukes T-stykker. Kablene fra enhetene til backbone kalles dropkabel. For å utvide nettverket med nye enheter er det bare å skjøte inn kabler og T-stykker i backbone. Husk å slå av all strømtilførsel først. Det er noen begrensinger på kabellengder og antall enheter, men det skal mye til å støte på disse i en normal fritidsbåt.

Den gamle standarden NMEA0183
Det er fortsatt mange båter som har nettverk basert på NME0183 standarden. Dette er heller ikke spesielt komplisert å sette seg inn i, så lenge det er mulig å finne ut av hvor de enkelte forbindelsene går. Prinsippet for dette nettverket er at signalet overføres via to ledere fra en enhet til en annen. Dette kobles ofte direkte i klemmer, altså ingen kontakter. Enhetene kan enten være sender (Talker) eller mottaker (Listener). Noen enheter har flere innganger/utganger og de kan dermed være både sendere og mottakere. Utgangen fra en sender kan splittes/paralellkobles til mange mottakere, men mottakere kan bare få signal fra en enhet.

 

Det er noen utfordringer med konfigurering av enheter i denne type nettverk. Ofte må inn/utganger settes opp i menyene. Standarden tillater bruk av forskjellige hastigheter i nettverket (Baud rate). Dette må være satt opp likt i sender og mottaker. Baudrate kan være 4800, 9600 eller 38400. Mest vanlig er 4800, men 38400 brukes ofte til AIS. Her gjelder det å lese manualene!
 
Blanding av ny og gammel standard
Mange har behov for å koble sammen enheter med forskjellig nettverksstandard. For eksempel kan det være behov for å sette inn en ny kartplotter med NMEA2000 nettverk, men beholde gamle NMEA0183 enheter som fart/dybde/vind/AIS osv. Dette er mulig å få til ved hjelp av konvertere mellom de to standardene. Først må det etableres et NMEA2000 nettverk i båten. Det finnes starter kit for dette. Så er det behov for konvertere, Yacht Devices YDNG-03 er en smart liten enhet (gateway) som konverterer begge veier. Hvis behovet er 1-3 NMEA0183 enheter inn i et NMEA2000 nettverk kan en YDNG-03 pr enhet være en god løsning. Hvis det er behov for flere enheter kan det være lurt å sette inn en multiplekser for å slå sammen alle NMEA0183 signalene til en strøm.

Trådløst nettverk
Trådløst nettverk mellom komponenter i et system gir en veldig enkelt installasjon. Særlig kan det være greit å slippe kabel i masta for vindgiver. TackTick var veldig tidlig ute med et komplett instrumentsystem basert på trådløs teknologi og solcelledrift av de enkelte enhetene. For mindre båter er dette et godt alternativ. Raymarine har overtatt Tacktick og videreført produktene. Det har ført til en løsning som muliggjør sammenkobling av Tacktick trådløst nett og SeaTalk ng. Produktet heter Micro-Talk gateway:

 

B&G har nylig kommet med en trådløs vindgiver, WS320 wireless wind sensor. Med denne og tilhørende interface kan man droppe kabel i masta. Vindgiveren kan benyttes i alle NMEA2000 nettverk:
 

En annen variant av trådløs overføring er distribusjon av NMEA data via et WiFi interface. Det gir mulighet for å bruke båtens instrumentdata i ulike apper på telefon og nettbrett. Det er en mengde bra apper på markedet. Yacht devices har slike gateways både for NMEA2000 og NMEA0183, og tilhørende app:

 

 
Les mer...

Zhik Isotak test

04.11.2016




https://www.zhik.com/tech/isotak

Les mer...

Hvordan sjekke oppblåsbare redningsvester

19.09.2015

Oppblåsbare redningsvester bør sjekkes årlig, og da gjerne før vestene pakkes bort etter sesongen. Vi anbefaler denne fremgangsmåten:

1. Åpne vesten og skru ut både utløser og gasspatron.
2. Blås opp vesten til den er ganske hard.
3. Tørk alle deler av vesten med en lett fuktet klut, evt saltbelegg må fjernes.
4. Inspiser vesten nøye, se etter slitasje og skader.
5. La vesten ligge oppblåst minst et døgn på et tørt sted med jevn varme. Vesten skal holde på luften i denne perioden.
6. Slipp luften ut av vesten ved å trykke inn ventilen som sitter i røret for innblåsning. Sørg for at all luft blir sluppet ut, ellers blir det vanskelig å pakke vesten.
7. Kontroller utløser og gasspatron. Utløseren skal være ubrukt, se gjerne bruksanvisning. De fleste utløsere er merket med dato for når de senest skal byttes. Gasspatronen skal være ubrukt og fri for korrosjon. Gasspatronen kan evt veies, se bruksanvisningen. Bytt utløser og gasspatron hvis du ikke er 100% sikker på at disse er ok.
8. Skru fast utløser og gasspatron. Det er særlig viktig å skru gasspatronen godt fast.
9. Pakk vesten i henhold til bruksanvisningen. Sjekk skrittstropper og festeanordninger.
10. Oppbevar vesten på et tørt og mørkt sted.


Oppblåsbare vester har begrenset levetid. Levetiden er avhengig av vedlikeholdet. Det er viktig at vestene oppbevares tørt og luftig i båten. Folk som jobber med sjøsikkerhet anbefaler gjerne at vester fornyes når de er mer enn 10 år gamle.

Ny utløser og gasspatron finner du her: http://www.sailtuv.no/products/utloser-uml5

Ta gjerne kontakt med oss hvis det er spørsmål. E-post, Facebook

Les mer...